Yhtään uutta ydinvoimalaa ei tarvita

Loviisassa lauantaina puhuneen kansanedustaja Timo Juurikkalan (vihr) mukaan todellista tarvetta yhdellekään uudelle ydinvoimalaluvalle ole. Sähkönkulutus kääntyi Suomessa laskevalle uralle jo ennen taloustaantuman alkua, joten sähkön tuonti ja pääosa hiilen käytöstä voidaan lopettaa vuoteen 2020 mennessä. Moniongelmaisen ydinvoiman varaan ei Suomen tulevaisuutta kannata rakentaa, linjasi Juurikkala.

Lisäydinvoimalla saatava sähkö menisi pääosin vientiin, koska tarvetta suurelle lisäsähkömäärälle ei Suomessa ole. Hallituksen ilmasto- ja energiastrategian yhteydessä eduskunta linjasi, ettei kapasiteettia rakenneta sähkön pysyvää vientiä varten. Ydinsähkön vienti tarkoittaisi asiallisesti ottaen samaa kuin ydinjätteen tuonti, jonka Suomen lait kieltävät.

- Suomen on viisasta keskittyä uusiutuvan energian kehittämiseen. Uusiutuvaan energiantuotantoon liittyy erittäin vahvaa kasvupotentiaalia maailmanlaajuisesti, ja näillä markkinoilla meidän kannattaa olla mukana. Satsaaminen ydinvoimaan tukkisi sähkömarkkinat pitkäksi aikaa ja veisi pääomia ja kehittämispanoksia muilta energiamuodoilta kuten tuuli- ja bioenergialta ja jopa energiansäästöltä, totesi Juurikkala.

- Suomen viennin kehittämisessä panoksia on jatkossakin laitettava korkeaan teknologiaan, ei sähkön tai sellun kaltaiseen bulkkituotantoon, korosti vihreiden tuore kansanedustaja puheessaan, ja ihmetteli samalla Kokoomuksen päinvastaisia linjauksia.

Kansanedustaja Timo Juurikkala p. (09) 432 3129

Timo Juurikkala 17.10.2009