Ympäristötuhoja on torjuttava myös väestönkasvuun vaikuttamalla

Maailman väestönkasvusta on viime vuosina puhuttu liian vähän, vaikka väestöräjähdys on edelleen "kaikkien ongelmien äiti". Väestönkasvu lisää ilmastopäästöjä, on uhka ravinnontuotannolle ja vaarantaa myös maapallon jäljellä olevia luontoalueita ja luonnon monimuotoisuutta, totesi vihreiden kansanedustaja Timo Juurikkala tänään Ekovihreät ry:n järjestämässä Väestöräjähdys ja elämän tulevaisuus -seminaarissa tiistaina eduskunnassa.

- Kehitysapu on palautettava viennin edistämisestä köyhimpien elämän laadun parantamiseen, vaatii Ekovihreiden puheenjohtaja Kari Pihlaviita. Oikea kohde on kehitysmaiden perusterveydenhuollon rakentaminen ja koulutus. Lisääntymisterveyteen panostaminen tuottaa pitkän ajan hyötyjä: se ehkäisee ympäristötuhoja ja parantaa ihmisten elämän laatua.

Viime vuosikymmenen aikana lisääntymisterveyden osuutta kehitysyhteistyövaroista on vähennetty maailmanlaajuisesti, vaikka kehitysapua on muuten kasvatettu. Suomessa painopiste on muuttunut erityisesti nykyisen hallituksen aikana.

Myös YK korostaa väestönkasvua rajoittavien toimien tärkeyttä. Kaikkien saatavilla olevat terveyspalvelut vähentävät tehokkaasti perheiden lapsilukua, etenkin kun samalla panostetaan koulutukseen ja naisten aseman parantamiseen. YK:n arvion mukaan noin 200 miljoonaa naista on vailla mahdollisuutta käyttää ehkäisyä ja siten säädellä lapsilukuaan.

Rooman klubin vuoden 1972 "Kasvun rajat" -julkaisussa suositeltiin globaalia kahden lapsen lapsilukutavoitetta. Tämä tavoite on entistä ajankohtaisempi. Nyt maailmanlaajuinen lapsiluvun keskiarvo on 2,5 lasta naista kohti.

Vuoden 2050 väestöennusteet vaihtelevat 8 ja 10,5 miljardin välillä, vaikka kaikissa malleissa on oletettu syntyvyyden edelleen laskevan.

- Syntyvyyden lasku ei tietenkään ole luonnonlaki, vaan riippuu voimakkaasti panostuksista mm. terveydenhuoltoon ja koulutukseen, muistuttaa Juurikkala. Jos näistä tingitään, ilmastotavoitteiden saavuttaminen karkaa yhä kauemmaksi ja ihmisten elämän laatu kärsii.

Juurikkala ja Ekovihreät toivovat asennemuutosta myös rikkaiden maiden väestönkasvuun suhtautumisessa. - Julkisessa keskustelussa lisääntyvää väkilukua pidetään pelkästään hyvänä asiana, ja äitienpäivänä Suomessa palkitaan suurten lapsikatraiden äitejä. Voisimmeko kaikkialla maailmassa pyrkiä pienempään syntyvyyteen - ja pitää lapsista sitäkin parempaa huolta?

Lisätietoja:

Timo Juurikkala, kansanedustaja (vihr), p. (09) 4323129, http://www.timojuurikkala.net/

Piia J Häkkinen, Ekovihreät ry:n vara-pj, p. 040 824 1649

Viitteet:

(1) UNFPA State of world population 2009 - Facing a changing world: women, population and climate

(2) How Do Recent Population Trends Matter to Climate Change? Leiwen Jiang and Karen Hardee, Population Action International 2009.

Timo Juurikkala 26.1.2010