Uusiutuvien tukipaketti historiallinen suunnanmuutos

Kansanedustaja Timo Juurikkala (vihr) kiittelee hallituksen tukipakettia uusiutuville energialähteille historialliseksi suunnanmuutokseksi uusiutuvan energian edistämisen tiellä. Hallitus ottaa nyt määrätietoisia askelia uusiutuvan energian osuuden nostamiseksi 38 prosenttiin energian kokonaiskulutuksesta vuoteen 2020 mennessä.

- Euroopan unionin Suomelle RES-direktiivissä asettama tavoite on vaativa, mutta toteutettavissa johdonmukaisella politiikalla, toteaa Juurikkala. Suomen valitsemat keinot uusiutuvien lisäämiseksi, tuuli, metsäenergia ja biokaasu, sopivat olosuhteisiimme hyvin. Rannikkomme on Euroopan pisimpiä, metsiemme kasvu on huomattavaa ja biokaasuun siirtyminen helpottaa osaltaan myös maatalouden Itämerelle aiheuttamaa vesistökuormitusta. Uusiutuviin energianlähteisiin panostaminen on panostamista suomalaiseen työhön ja osaamiseen, summaa Juurikkala.

- Julkisuudessa on lähipäivinä esitetty epäilyksiä paketin metsäenergiaosan lopullisten hiilipäästöjen suuruudesta. Myös tässä asiassa on hallituksen toimittava nopeasti. Energiapuun eri korjuutapojen kokonaisvaikutuksia kasvihuonekaasupäästöihin sekä luonnon monimuotoisuuteen ja ravinnetaseeseen on arvioitava huolellisesti, vaatii Juurikkala. Metsäenergiapaketin vaikutuksia luonnolle ja ilmastolle voidaan säätää hyvällä toimeenpanolla ja ohjeistuksella. Vaikutusten arviointiin on jo olemassa menetelmät, joten arviot on mahdollista tehdä.

- Metsiemme hakkuita merkittävästi suurempi vuosikasvu antaa meille hyvin tilaa jättää esimerkiksi kannot metsiin jos hiilitase tai metsien monimuotoisuus tutkitusti sitä edellyttävät, muistuttaa Juurikkala.

- Hallituksen syksy on merkittäviä energialinjauksia täynnä. Tiistain eduskuntakäsittelyssä hallitus esitteli uudistetun energiaverotusmallinsa, joka muuttaa verotuksen perusrakennetta yhä enemmän hiilipäästöistä rokottavaksi. Tänään on vuorossa asian toinen puoli, vähäpäästöisen uusiutuvan energian suora tukeminen. Valittu linja ja annettu signaali Suomen energiasektorille on selvä: nyt on aika unohtaa investoinnit kivihiileen ja muihin fossiilisiin. Suomen tie on uusiutuvien tie, toteaa Juurikkala.

Kansanedustaja Timo Juurikkala
p. (09) 432 3129