Kohtuutalous on otettava vakavasti

Vihreiden kansanedustaja Timo Juurikkala ja Ekovihreiden puheenjohtaja Piia Häkkinen vaativat vakavaa keskustelua kohtuutaloudesta. Aikamme haasteellisimmat maailmanlaajuiset uhkakuvat, ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen, ovat seurausta luonnonvarojen siekailemattomasta hyväksikäytöstä talouskasvun nimissä, totesivat Juurikkala ja Häkkinen Ekovihreät ry:n järjestämässä Kohtuutalous-seminaarissa Eduskunnassa tänään torstaina.

- Talouskasvun katsotaan yleisesti olevan nyky-yhteiskunnan peruskivi, josta työllisyys ja hyvinvointi riippuvat. Kaikki poliittiset puolueet tähtäävät ohjelmissaan talouskasvun vahvistamiseen.Kuitenkin talouden kasvu vaikuttaa voimakkaasti luonnonvarojen ja energian kulutukseen. Itse maapallohan ei kasva mihinkään. Kun sekä talous että väestömäärä kasvavat, on yhtälö kestämätön. Rikkaissa teollisuusmaissa tarvitaan suunnanmuutos sekä luonnonvarojen kestävän käytön että maailmanlaajuisen tasavertaisuuden edistämiseksi, Häkkinen korosti puheenvuorossaan.

- Tällä hetkellä degrowthia tai kohtuutaloutta ei edes tutkita Suomessa. Olisi tärkeää tietää, miten hyvinvointivaltio, työllisyys, eläkkeiden maksaminen ja muut hyvät asiat voidaan turvata myös supistuvan talouden olosuhteissa. Meidän talousviisaamme ovat näiden kysymysten edessä kuitenkin sanattomia, koska koko talousjärjestelmämme ja siihen liittyvä tieteellinen tutkimus perustuu talouskasvuun. Kasvun vaihtoehtojen tutkiminen on tarpeen myös siksi, että Suomessa pärjättäisiin myös taantuman oloissa ja vältettäisiin velkaantumiskierre, totesi Juurikkala puheenvuorossaan.

kansanedustaja (vihr)
ympäristövaliokunnan jäsen