Puurakentamisen edistäminen hallitusohjelmaan

Keskustan kansanedustaja Antti Kaikkonen ja Vihreiden kansanedustaja Timo Juurikkala vaativat Puurakentamisen edistämisen kirjaamista hallitusohjelmaan.

- Puu on kotimainen, uusiutuva ja ympäristöystävällinen raaka-aine, jonka hiilijalanjälki rakentamisessa on huomattavasti pienempi kuin betonin tai muiden rakennusmateriaalien.

- Suomella on mahdollisuus nousta puurakentamisen esimerkkimaaksi maailmalla, kunhan kotimarkkinat saadaan toimimaan. Valtion tulisi tukea julkista puurakentamista aluksi, jotta syntyisi hyviä esimerkkikohteita ja jotta alalle saataisiin kunnolla vauhtia. Puurakentamisesta voi kehittyä merkittävä vientiala. Puurakentamisen edistämisohjelma on kirjattava tulevaan hallitusohjelmaan, sanoivat kansanedustajat Antti Kaikkonen (kesk) ja Timo Juurikkala (vihr) puurakentamisseminaarissa Helsingissä maanantaina.

- Puurakentaminen on pitkällä aika välillä erittäin hintakilpailukykyistä ja rakennustoiminta itsessään on nopeaa muun muassa lyhyiden kuljetusetäisyyksien vuoksi. Puukerrostalojen rakentamisessa ollaan ottamassa ensi askelia muun muassa Marja-Vantaan uudella asuntoalueella, mutta ilman valtion erityistoimia edistys tulee olemaan liian hidasta. Esimerkiksi ARA voisi edellyttää, että sen rahoittamista asuinkerrostalokohteista tietty prosentuaalinen osuus toteutettaisiin puurakentamisena, Juurikkala ja Kaikkonen totesivat.

- Puurakennusalan koulutusta tulisi kehittää vastaamaan lisääntyvän puurakentamisen tarpeita.

Kansanedustajat ja eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsenet Timo Juurikkala (vihr) ja Antti Kaikkonen (kesk) puhuivat 28.2. puurakentamista käsittelevässä seminaarissa eduskunnan kansalaisinfossa.

Lisätietoja: Timo Juurikkala, puh. 040 555 4013

Antti Kaikkonen, puh. 050 511 3160